Tarifele la energie electrică ar trebui să crească sau nu?

2015-07-15

Institutul de Energetică al AŞM, ca instituţie de bază ce are preocupări în domeniul cercetărilor din sectorul energetic, consideră necesar de a-şi expune punctul de vedere pe marginea discuţiilor intense din ultima perioadă privind solicitarea de majorare a tarifului la energie electrică, înaintată de cel mai mare furnizor de energie electrică Î.C.S. „RED Union Fenosa”.

La 08.07.2015, în cadrul IE AŞM a fost organizat seminarul ştiinţific la, care s-a discutat această problemă.

Este necesar de menţionat, că orice activitate trebuie să fie profitabilă, în caz contrar, nu va exista dezvoltare. Pornind de la această ipoteză, o să facem o analiză a evoluţiei veniturilor companiei din activitatea de vânzare a energiei electrice de la momentul ultimei modificări de tarif, adică din 2012. În tabelul 1 sunt prezentate datele de activitate ale companiei pentru perioada 2012-2014.

Tabelul 1. Indicatori de activitate şi costuri (Sursa Rapoartele ANRE pe 2013 şi 2014)

I.C.S. „RED Union Fenosa” u.m 2012 2013 2014
Energie procurată mil.kWh  2949.2 2941.9 2981.7 
  mil. lei 2790.8 2897.8 3152.9 
Energie procurată de la producătorul autohton mil.kWh  560.3 539 558.9 
  mil.lei  847.6 802.9 821.1
Energie procurată din exterior mil.kWh  2388.9 2402.9 2422.8
  mil.lei  1943.2 2095 2331.8
 Nivelul consumului tehnologic în rețele de transport  %  2.84 2.84 2.73
  mil.kWh 83.7 83.5 81.4
Costul serviciului de transport  mil.lei 215.7 229 232.5
Volumul energiei electrice achiziţionate la barele RED (cu costul serviciului de transport şi consumul tehnologic în reţelele de transport)  mil.kWh  2865.5 2857.4 2900.2
   mil.lei  3006.5 3126.8 3385.4
Consum tehnologic în reţelele de distribuţie  %  12.4 10.7 9.5
   mil.kWh  355 307.1 274.1
Energie livrată consumatorilor finali  mil.kWh  2510.5 2550.3 2626.1
   mil.lei  3747.3 3901.1 4017.5
Cursul mediu de schimb valutar  MDL/USD  12.1122 12.5907 14.0388
Devieri față de cursul acceptat la calculul tarifului (11.87) 2.04% 6.07% 18.27%
Bugetul anual al companiei mil.lei   740.8 774.3 632.1
Raportul bugetului față de cheltuieli  %  24.64% 24.76%   18.67%

Din tabelul 1 este evident că, compania a reuşit, în perioada anilor 2012 şi 2013, să obţină o plus valoare de 24%, deşi cursul mediu valutar MDL/USD, conform datelor oficiale ale BNM, s-a majorat cu 2% şi, respectiv, 6%. Este clar, că menţinerea plus valorii constante s-a datorat reducerii pierderilor în reţele. Deja în anul 2014, compania a reuşit să obţină o plus valoare numai de 18.3% ca rezultat al creşterii cursului mediu de schimb la 14 MDL/USD.

Totodată, conform rapoartelor de responsabilitate corporativă 2012 şi 2013 publicate pe site-ul companiei aceasta a avut un profit de 365.2 mln. lei în 2012 şi 382.1 mln. lei în 2013 (vezi tabelul 2), menţinând practic acelaşi nivel de investiţii şi dividende. Este de aşteptat, că în 2014 profitul va fi mai mic cel puţin cu 12%.

Tabelul 2. Profitul, investiţiile şi dividendele companiei

I.C.S. „RED Union Fenosa” u.m. 2012 2013
Impozite achitate mil. lei 255.6 239.4
Profit mil. lei 365.2 382.1
Investiții mil.lei 244.1 233.1
Dividende mil.lei 216.5 216.5

În viziunea noastră, ţinând cont de situaţia economică dificilă şi nivelul scăzut al capacităţii de plată a consumatorilor este necesar de menţinut plus valoarea companiei la cel mult 20%. Reieşind din această valoare, şi cursul schimbului valutar de 19 MDL/USD în tabelul 3 sunt prezentate datele obţinute.

Tabelul 3. Prognoza nivelului de majorare a tarifului la EE

Curs valutar MDL/USD 19
Prețul energiei procurate din exterior USD 0.06795
Cost energie electrică procurată din exterior mil.lei 3128
Cost energie electrică procurată de la autohtoni mil.lei 821
Servicii transport mil.lei 233
Cheltuieli la barele RED mil.lei 4182
Total mil.lei 5018
Majorare tarif % 24.90%

În tabelul 3 s-a admis că, cantitatea totală de energie electrică procurată va fi aceeaşi ca şi pentru anul 2014, adică de 2981.7mil.kWh cu aceeaşi structură (vezi tabelul 1). Este de menţionat că, costul energiei de la producătorii autohtoni s-a calculat ca fiind cel din 2014. Totodată, s-a considerat, că şi serviciile de transport vor rămâne constante. Astfel, în urma calculelor s-a constatat, că costul prognozat al energiei electrice procurate va fi de 3964 mln.lei. Deci, la admiterea unei plus valori de 20% vom observa că compania trebuie să realizeze energia electrică cu 4757 mln.lei. Ca rezultat, este necesar o majorare de tarif cu aproximativ 25%. Această majorare ar aduce companiei un venit de peste 800 mil.lei, care în valoare bănească este mai mare decât cel din 2012, care a fost de 740.8 mil.lei.

Drept argument fundamental promovat de solicitanţii majorării tarifelor se prezintă devalorizarea leului, cu scoaterea în afara parantezelor (uitării) faptului diminuării costului de procurare a gazelor naturale. În perioada precedentă (2006-2011), ca argument principal privind necesitatea de a majora tarifele se enunţa fenomenul de creştere a costului gazelor naturale. În caz că vom lua în considerare ambii aceşti factori obţinem rata de evoluţie a tarifului (RET) pentru anul 2015 la nivel de: RET=[(TGN2015/TGN2011)]/[(RSV2015/RSV2011)]100%= [(259,967/400,47)]/[(19/11,88)]100% = 103,82%. Dacă se respectă aceste reguli, reiese că indicele argumentat de creştere a tarifului la energia electrică în anul 2015 ar fi o creştere a tarifului de cca. 3,8%, deci 1,58*1,0382=1,64 lei/kWh.

Totodată, depinde de mai mulţi factori acest nivel de majorare, inclusiv se va majora sau nu costul serviciilor de transport, costul energiei electrice de la producătorii autohtoni. În acest context este natural ca să se realizeze tendinţa de diminuare a costului energiei electrice a producătorilor autohton ca urmare a micşorării preţului mediu de procurare a gazelor naturale de la 400,47 până la 259,96 USD /1000 m3, deci, de 1,54 ori. Aceasta ar trebui să conducă la diminuarea proporţională a preţului energiei electrice procurată de la producători şi importatori. Această diminuare ar trebui să fie proporţională acestui raport, deci energia procurată de la CERSM (6,795/1,5)=4,53 c$/kWh, de la CET-2 (158,83/1,5)= 105,9 bani/kWh, CET-1 (166,14/1,5)=110,8 bani/kWh şi CET-NORD (137,11/1,5)=91,4 bani/kWh. În viziunea noastră, ar trebui de căutat soluţii de a asigura reducerea costului serviciului de transport, inclusiv a energiei electrice importate şi produse de producătorii autohtoni în funcţie de evoluţia preţului de procurare a gazelor naturale . Noi credem, că la o abordare consolidată între principalii actori din sectorul energetic şi un venit al companiei de 700 mil.lei ar fi posibil ca majorarea tarifului să nu depăşească 17%. Aici trebuie de subînţeles, că această majorare trebuia făcută la 1 ianuarie 2015. Ca rezultat, tariful nou aprobat ar trebui să acopere şi devierile financiare create în prima jumătate a anului. Însă, aceste devieri financiare, trebuie acoperite astfel ca să nu majoreze substanţial tariful. Ar putea fi prevăzute mai multe mecanisme, printre care reducerea investiţiilor şi devidentelor pentru anul 2015, eşalonarea devierilor financiare pe o perioadă mai lungă după care tariful să fie revăzut.

Dacă vom admite, că tariful la energie electrică va fi majorat cu 25%, şi se va decide includerea devierilor financiare pentru anul 2015 în tarif, atunci aceasta înseamnă o majorare a tarifului cu 50%, care trebuie să fie în vigoare numai până la finele anului 2015, apoi coborât cu 25%.

Trebuie de menţionat, că cercetările efectuate în cadrul IE AŞM arată clar, că există o interacţiune strânsă între nivelul tarifului şi indicatorii macroeconomici ai economiei ţării, sferei sociale, a sectorului energetic în sine şi a tuturor întreprinderilor energetice din Moldova.

La tendinţele stabilite pot fi atribuite următoarele: stabilirea şi majorarea tarifelor la energie şi resurse energetice în Republica Moldova se face fără o corelare cu analiză urmărilor asupra economiei şi a însăşi sectorului energetic, cu utilizarea datelor reale şi surselor statistice de informaţie, adică fără considerarea reacţiilor inverse de sistem: „tarife – economie, energetică, sfera socială, creşterea indicatorilor macroeconomici, preţurile de cumpărare, volumul consumului de energie, - corectarea tarifelor”.

Ca element de demonstrare a celor menţionate mai sus poate servi scăderea PIB-ului Republicii Moldova aproximativ de 2 ori în perioada 1997-2002, ca rezultat al majorării duble a tarifelor la gaze naturale faţă de costurile de cumpărare în perioada 1993-1994, precum şi creşterea triplă a tarifelor la energie electrică în perioada 1998-2000 şi mai mult de 4-10 ori a tarifelor la energie termică în perioada 1997-2000.

În afară de scăderea nivelului PIB-ului în aceeaşi perioadă a avut loc scăderea consumului de energie electrică şi de 4-5 ori a energiei termice.

Conform analizelor efectuate în cadrul institutului, creşterea tarifelor a fost în permanenţă însoţită de micşorarea vitezei de creştere a principalilor indicatori în economie, în ramurile ei, de astfel şi în energetică. 

Considerăm, că este de datoria tuturor organelor cu abilităţi de decizie să ia o poziţie corectă faţă de stabilirea tarifelor ca să existe o solidaritate între toate întreprinderile din sectorul energetic, ca veniturile acestora să fie echitabile şi ca rezultat consumatorii finali să poată face faţă facturilor ce vor veni.

Totodată, ar fi cazul ca ANRE să revadă metodologia de calcul a tarifelor şi să introducă tarife sociale,cum este în România, de exemplu. Să existe, cel puţin, trei nivele de consumuri, astfel încât consumatorii vulnerabili să nu fie lipsiţi de acest produs şi, totodată, să poată achita facturile.

Aceste mecanisme ar putea să fie şi temporare, până la relansarea economiei şi creşterea capacităţii de plată a populaţiei, care, de fapt, trebuie să fie problema nr.1 a guvernării.

Din partea IE AŞM
Director, dr. Mihai Tîrşu
Director adjunct pe probleme ştiinţifice, dr.hab. Vladimir Berzan
Academician, dr.hab. Vitalie Postolati