Doctorul în istorie, Adrian Dolghi a lansat monografia „Istorie și politică în comunism (1917-1965). Cazul R(A)SS Moldovenești”

2016-06-02
 

În cadrul Conferinței Științifice Internaționale „Patrimoniul Cultural – Cercetare, Valorificare, Promovare”, organizată de Institutul Patrimoniului Cultural al AȘM, în perioada 31 mai- 2 iunie 2016, a fost lansată monografia „Istorie și politică în comunism (1917-1965). Cazul R(A)SS Moldovenești”, autor doctor în istorie Adrian Dolghi. 

 
La eveniment au participat cercetători în domeniul istoriei și etnologiei, profesori și alte persoane interesate. Evenimentul de lansare a fost moderat de doctorul în istorie Sergiu Musteață, decan al Facultății de Istorie și Geografie a UPC „Ion Creangă” din Chișinău, președinte ANTIM.
 
Lucrarea a fost prezentată de către doctor habilitat, conferențiar cercetător, Victor Ghilaș, director al IPC AȘM, pe marginea lucrării luând cuvântul  și dr. conf.,  Mariana S. Ţăranu, șef sector Istorie Modernă și Contemporană, MNIM, dr. conf.,  Valentina Ursu, doctor, UPS „Ion Creangă”, cercetător Științific Alexandru Magola, IPC AȘM.
 
Carte este despre interacțiunea dintre politică (ideologia comunistă, politicile statului, regimul represiv, sistemul administrativ de comandă) și istorie (educația și știința istorică) în Uniunea Sovietică. Interacțiunea dintre politică și istorie a avut consecințele planificate de către regim – mutilarea conștiinței istorice, civice, sociale și economice a populaţiei – constituirea „omului sovietic”, obiectiv nerealizat pe deplin. Consecințele interacțiunii – a politicii statului sovietic în domeniul învățământului istoric și a științei istorice, se resimt și azi în Republica Moldova și în alte ex-republici unionale – criza identitară, mentalitatea comunistă și imperială, lipsa tradițiilor gândirii politice și economice democratice etc.
 
Potrivit autorului, scrierea acestei cărți a fost determinată de polemica continuă din anul 1991 până în prezent între istorici, politicieni, întreaga societate pe marginea identității populației majoritare a Republicii Moldova și orientării geopolitice confundate și legate deseori de problema identității naționale. Consider o necesitate de a cerceta și prezenta politica statului sovietic în domeniul învățământului istoric superior ce a avut drept consecință constituirea unui număr impresionant de istorici-ideologi, care au format în conformitate cu ideologia oficială și șabloanele istoriografice, generații întregi de „oameni sovietici” în baza unei istorii falsificate și „valori politice și social-economice” utopice.
 
Numeroși apologeți ai sistemului educațional și cel de cercetare sovietic continuă și după căderea regimurilor comuniste, aceleași abordări și aceleași obiective trasate de „clasicii marxism-leninismului”, congresele PCUS și ideologii comuniști – pentru aceștia adevărurile în ce privește identitatea „moldovenilor”, represiunile politice ale regimului totalitar comunist, anexiunile făcute etc. continuă să fi e „manifestări ale naționalismului local” sau, în cel mai bun caz, „rele mai mici, dar necesare pentru salvarea patriei”. Cercetarea particularităților influenței politicii și ideologiei asupra educației și științei istorice demonstrează că societatea contemporană păstrează reminiscențe adânci ale regimului și ideologiei totalitare. Studierea interacțiunii politicii cu istoria – a politicii statului sovietic în domeniul învățământului istoric va contribui întrucâtva la demistificarea istoriei, demascarea falsurilor, prezentarea instrumentelor și dovezilor de manipulare ideologică a societății, la reconfigurarea orizontului de valori a populației, reorientarea către valorile general umane și ale democrației.
 
„Lumea de astăzi are nevoie, mai mult ca oricând, de o profundă reformă morală, întemeiată pe onestitate, responsabilitate și solidaritate umană. Acest lucru se poate întâmpla prin cunoașterea istoriei adevărate, renunțarea la reminiscențele totalitare, inclusiv în domeniul studierii și cercetării istorice, care influențează direct conștiința maselor largi ale populației”, a specificat dr. Adrian Dolghi.
 
Relevând problema științifică soluționată, vorbitorii au relevat că autorul prezentei lucrări contribuie la desovietizare, la demistificarea istoriei prin determinarea și analiza politicii statului sovietic, a impactului acesteia în domeniul educației și științei istorice, care a influențat formarea conștiinței istorice, civice, naționale a unui șir de generații.
 
Eugenia Tofan,
Centrul Media al AȘM