Integrarea Republicii Moldova în spaţiul european necesită reforme cardinale în diferite sfere ale politicii şi economiei. În prezent politica inovaţională a devenit o prioritate şi parte integrantă a domeniului macroeconomic nu doar pentru ţările dezvoltate, ci şi pentru multe alte state în curs de dezvoltare, inclusiv pentru Republica Moldova. Precum ne demonstrează experienţa mondială contemporană, cotele de la 80% până la 90% din PIB sunt asigurate în ţările dezvoltate prin implementarea realizărilor ştiinţei, asimilarea tehnologiilor avansate, cunoştinţelor şi a informaţiei.
Dat fiind faptul că Republica Moldova doreşte să fie o ţară prosperă, integrată armonios în secolul XXI, nu are altă cale decât să edifice o economie de tip inovaţional, bazată pe cunoaştere, în care PIB-ul va creşte ca urmare a formării şi implementării tehnologiilor inovaţionale. Pentru a crea o astfel de economie este absolut necesar de depăşit numeroase bariere ce stau în calea promovării inovaţiilor. În opinia cercetătorilor din cadrul Institutului de Economie, Finanţe şi Statistică (IEFS) al AŞM, se profilează următoarele impedimente ce reţin de constituirea unei economii inovatoare în ţara noastră.
În primul rând, vom menţiona lipsa unei infrastructuri adecvate procesului inovaţional – cel mai serios obstacol din domeniul inovaţiilor şi transferului tehnologic. Soluţionarea problemei respective este una de durată, implică efort suplimentar şi este posibilă de realizat prin stabilirea unei reţele regionale de incubatoare de afaceri în toate domeniile de cunoştinţe ştiinţifice. Această structură îi vizează, în special, pe cei mai talentaţi şi activi tineri în vederea realizării proiectelor inovaţionale în mediul studenţesc.
De asemenea, sunt necesare de a crea o reţea de centre strategice de dezvoltare a industriei în materie de inovaţie în Moldova. Principalele lor obiective vizează executarea funcţiei de comunicare, de analiză şi consultanţă la nivel politic (în care se formează cercetarea tehnico-ştiinţifică) şi de afaceri (în care se realizează proiectele inovatoare). Centrul pentru dezvoltarea strategică a domeniului e oportun să se concentreze pe evoluţie şi creştere sau pe un cluster, care poate fi interramural. Concomitent, este necesară crearea unor spaţii comerciale destinate sferei inovaţionale.
Crearea cluburilor inovaţionale (Fabrica ideilor inovatoare) este o altă modalitate de impulsionare şi soluţionare a problemei abordate. În cadrul acestora e binevenit să activeze oamenii de ştiinţă, de artă, reprezentanţi ai business-ului din diverse domenii şi cu diverse interese. Scopurile principale pe care ei şi le propun ţin de crearea condiţiilor pentru existenţa unui mediu de discuţii inovaţionale; crearea unei baze de date cu idei inovaţionale de perspectivă; consultanţă în domeniul apărării proprietăţii intelectuale; acordarea de asistenţă în elaborarea ideilor pentru proiectele inovaţionale.
Este utilă, de asemenea, crearea unor Centre Forsight şi a unor comunităţi diversificate pentru efectuarea expertizelor şi prognozarea proceselor inovaţionale.
Un alt impediment în calea constituirii unei economii inovatoare îl constituie nivelul scăzut al exportului de înaltă tehnologie. Această situaţie poate fi remediată prin creşterea cotei exportului de tehnologii înalte, evaluarea nivelului de producţie tehnologică în Republica Moldova, precum şi monitorizarea tehnologiilor şi prognozarea acestora la nivel macro şi micro.
Aspectul financiar al problemei, exprimat prin alocări insuficiente din buget în sfera ştiinţifico-tehnologică, necesită creşterea sau cel puţin păstrarea tendinţei de finanţare din contul bugetului de stat (către 2012 – 1% din PIB; 2009 – 0,5% din PIB). Deficitul de resurse financiare generează, la rândul său, apariţia altor probleme, cum ar fi lipsa unui sistem de formare a cadrelor destinate economiei inovaţionale şi lipsa unei gestionări inovaţionale competente. În această situaţie este oportună crearea unui sistem de pregătire şi perfecţionare a specialiştilor cu activitate inovaţională în sfera ştiinţifico-tehnologică, inclusiv în domeniul businessul-ui mic). Totodată, elaborarea website-lui “Activitatea inovaţională în Republica Moldova” ar contribui la stabilirea a noi contacte, rezolvarea problemelor comune, discutarea unor idei ce-i vizează pe antreprenori, experţi, precum şi pe alte categorii de populaţie, interesate de activitatea inovaţională.
Un obstacol major în edificarea unei societăţi bazate pe cunoaştere este lipsa cadrului legislativ complex, adecvat dezvoltării procesului inovaţional în Republica Moldova, inclusiv a Strategiei Dezvoltării Inovaţionale. Organele centrale şi locale manifestă un interes redus faţă de problemele inovaţionale, situaţie care ar putea fi ameliorată prin perfecţionarea calificării personalului administrativ în domeniul inovaţiilor la seminare, training-uri etc., depăşirea barierelor psihologice şi a mentalităţii.
Spre regret, sfera întreprinderilor mici şi mijlocii n-a devenit terenul experimental necesar de cercetare şi inovare. Din considerente economice, rezultatele ştiinţifice nu se utilizează în business-ului mic şi mijlociu. Analizând situaţia dată, considerăm oportune acordarea unor facilităţi antreprenorilor: compensaţii începătorilor pentru primii 3 ani de activitate prin achitarea serviciilor business-incubatorului în proporţie de 60, 40 şi 20% (respectiv pentru fiecare an); oferirea spaţiului lucrativ (oficii), consultanţe juridice, de contabilitate în sfera marketing-ului.
O altă dificultate în vederea formării unei economii inovatoare se referă la lipsa şi subestimarea mecanismelor de risc şi de capital. Problema dată poate fi depăşită în cazul în care vom elabora şi implementa Legea cu privire la fondurile de risc.
O nuanţă deosebită a dezvoltării procesului inovaţional în Republica Moldova o reprezintă şi colaborarea internaţională, care la moment se caracterizează prin rata scăzută a participării oamenilor de ştiinţă în cadrul programelor de cercetare, inclusiv, PC 7 al UE. Astfel, asistenţa guvernamentală a devenit necesară în selectarea partenerilor din statele UE privind participarea la programele inovaţionale în cadrul acordurilor de cooperare.
Considerăm că implementarea metodelor de depăşire a impedimentelor nominalizate în domeniul inovaţiilor ar permite Republicii Moldova să edifice cu ritmuri susţinute o economie bazată pe cunoaştere şi să acceadă cu mai multă încredere în Uniunea Europeană în calitate de stat cu drepturi depline.
Dr. hab. Alexandru Stratan,
directorul Institutului de Economie,
Finanţe şi Statistică al AŞM
|