„Plusurile” pedagogice sunt atât de evidente, încât ele se văd cu ochiul liber. Dar tot cu ochiul liber se văd şi încercările de a minimaliza/strâmtora şi marginaliza rolul Academiei de Ştiinţe a Republicii Moldova în acest proces de reforme. Or, lucru de la sine înţeles, focarul adevărat al ştiinţei nu poate fi înlocuit cu alte „focare” secundare. Înţelegem, ştiinţa universitară trebuie stimulată pe toate căile, nu însă şi pe calea trecerii centrului de greutate pe părţile laterale (stânga sau dreapta). Ceea ce pot face profesorii universitari nu pot face academicienii şi, dimpotrivă, ceea ce pot face academicienii nu pot face profesorii universitari. Nu este indicată contrapunerea universităţilor cu Academia de Ştiinţe a Republicii Moldova, ci comlementaritatea lor, inclusiv a şcolilor doctorale respective. Să nu cădem dintr-o extremă în alta, ci să procedăm dialectic.
Mihail DOLGAN,
profesor universitar, academician
http://www.literaturasiarta.md/pressview.php?l=ro&idc=3&id=1927&zidc=1 – 20 mai 2010
|