Recent a fost prezentat Raportul auditului privind performanța instrumentelor guvernamentale îndreptate la modernizarea/îmbunătățirea serviciilor în cadrul sistemului educațional, în cadrul căruia reprezentanții Ministerului au lansat câteva declarații regretabile. Prezentarea raportului poate fi urmărită aici: https://www.privesc.eu/arhiva/71284/Curtea-de-Conturi---Raportul-auditului-privind-performanta-instrumentelor-guvernamentale-indreptate-la-modernizarea-imbunatatirea-serviciilor-in-cadru
Având în vedere experiența auditelor de performanță efectuate anterior la Academia de Științe a Moldovei, cel mai recent, tematic, fiind efectuat în 2016, dar și capacitățile auditorilor, este surprinzătoare calitatea recomandărilor Curții, precum și planează dubii referitor la integritatea raportului.
Pe lângă faptul că Ministerul nu și-a asumat responsabilitatea pentru acțiunile sau inacțiunile sale, constatăm că Strategia educației a rămas neîndeplinită pe motiv că planul de acțiuni este incomplet, documentele de planificare strategică ce vizează dezvoltarea autonomiei universitare țin de competența universităților și nu a autorităților, problemele cu studiile doctorale sunt din cauza Academiei de Științe, iar Ministerul nu dispnue de pârghiile necesare pentru a administra (aproba, modifica sau stopa) proiectele de cercetare etc.
Referitor la doctorat, în anul 2016, nu pot fi considerate valabile dezideratele lansate, Ministerul fiind la cârma procesului de studii doctorale de doi ani. Amintim, că în conformitate cu Codul Educației, în 2014, Academia de Științe a transmis Ministerului Educației competențele de administrare a acestui proces.
În conformitate cu Codul cu privire la știința și inovare, Academia de Științe a gestionat studiile doctorale în perioada 2004-2014. În acest răstimp, 2145 de persoane au obținut titlul de doctor în științe, au fost acreditate și reacreditate 110 organizații care desfășurau acest proces, iar finanțarea, pe parcursul anilor, a fost constantă, însumând pentru întreaga perioadă 16 milioane lei.
Pentru organizarea procesului de studii doctorale, în toată perioada menționată, la nivel de elaborare și promovare a politicilor în Academia de Științe activau doar trei persoane. Accentuăm, trei persoane erau responsabile pentru întregul sistem de doctorat (reprezentanții Ministerului prezenți la audierea raportului erau cu patru mai mulți).
De asemenea, în anul 2014, în perioada incipientă a reformei domeniului cercetării, a fost transmisă finanțarea științei la Ministerele de ramură, inclusiv Ministerului educației, pentru proiectele științifice, care au fost aprobate de comunitatea științifică, în urma unui concurs public organizat în temeiul Codului cu privire la știință și inovare și Acordului de Parteneriat. Problema administrării acestor proiecte nu rezultă din lipsa instrumentelor necesare, dar din faptul că nu este preluată experiența managerială utilizată de Academia de Științe, precum și faptul că Ministerul nu își asumă responsabilitatea pentru administrarea acestor proiecte.
Considerăm aceste afirmații drept nefondate și inadmisibile, iar lansarea acestora în spațiul public crează incertitudine în rândul cercetătorilor, precum și afectează integritatea rezultatelor așteptate din aceste poriecte.
Igor Serotila,
Șef Direcția politici în sfera științei și inovării, AȘM |