Replica la informația precum că Academia de Științe a Moldovei ar putea prejudicia statul cu aproape 10 milioane de lei

2016-01-27

Având în vedere faptul că Centrul Național Anticorupție a făcut public Raportul de expertiză anticorupție asupra nivelului coruptibilității proiectului hotărârii de Guvern cu privire la trecerea dintr-un domeniu în altul și schimbul unor terenuri, inclusiv materialul de pe pagina web „Un proiect de hotărâre de Guvern, înaintat de Academia de Științe, ar putea prejudicia statul cu aproape 10 000 000 de lei”, ulterior preluat de către instituțiile media, prin care sa bulversat opinia publică, Academia de Științe a Moldovei vine cu următoarele precizări.

Academia de Științe a Moldovei califică expertiza efectuată de către Centrului Național Anticorupție privind proiectul de Hotărâre a Guvernului nominalizat drept lipsită de fundamentare juridică, economică, științifică reprezentând o opinie subiectivă, care nu corespunde realității și nu este bazată pe acte justificative, ce ar confirma concluziile enunțate.

Mai mult, Academia de Științe a Moldovei își exprimă îngrijorarea față de antrenarea Centrului Național Anticorupție în acțiuni de dezinformare și de lansare a unor acuzații denigratorii pentru forul științific. Or, asemenea acțiuni, sunt lipsite de temei juridic și incompatibile cu principiile statului de drept.

Pentru a aduce claritate opiniei publice față de raționamentele inițierii schimbului de terenuri, Academia de Științe prezintă următoarele informații, confirmate prin acte ale autorităților administrației publice centrale și locale, hotărârile instanțelor de judecată, extrasele din registrul bunurilor imobile.

Terenurile în cauză, propuse spre schimb, actualmente, reprezintă proprietate privată ale cet. Cecetova Ludmila și SRL BASS INTERNAȚIONAL, care au fost înstrăinate ilegal din patrimoniul funciar al Academiei de Științe.

Ținem să remarcăm, că actualmente, cet. Cecetova Ludmila deține toate actele necesare și a inițiat, la începutul anului 2015, construcția unui bloc locativ cu 16 nivele, iar SRL BASS INTERNAȚIONAL are intenția de a comercializa terenul.

Evidențiem, că înstrăinarea terenurilor AŞM s-a efectuat după adoptarea Legii cadastrului bunurilor imobile, publicată la 21 mai 1998, dar până la publicarea Legii privind terenurile proprietate publică și delimitarea lor din 3 august 2000. Astfel, profitând de lacuna legislativă din perioada de tranziție, Consiliul Primăriei Chișinău a adoptat 3 hotărâri prin care a înstrăinat în mod ilegal 3 terenuri din gestiunea funciară a Academiei de Științe, fără acordul acesteia.

Pe parcursul anilor, Academia de Științe s-a adresat autorităților competente, inclusiv Primăriei mun. Chișinău, pentru anularea deciziilor ilegale de înstrăinare a terenurilor în cauză. Drept consecință 2 decizii au fost anulate, cu excepția deciziei privind terenul din proprietatea unei persoanei fizice, care ulterior la comercializat, ajungând în final în proprietatea cet. Cecetova Ludmila.

În perioada anilor 2005-2007, Academia de Științe a atacat decizia de înstrăinare în instanța de judecată (în acel moment, terenul avea deja al treilea proprietar). Acțiunea a fost respinsă din motivul expirării termenului de prescripție.

Terenul actual al BASS INTERNAȚIONAL a fost privatizat de către un fost colaborator al Academiei, printr-o decizie a instanței de judecată, ulterior acest teren a ajuns în proprietatea companiei date.

Astfel, au fost epuizate toate căile legale de recuperare a terenurilor de către Academia de Științe.

Mai mult, printr-o hotărâre a instanței de judecată din 27 noiembrie 2014, Academia de Științe a fost obligată să nu creeze obstacole cet. Cecetova Ludmila în cazul efectuării construcției pe terenul său.

Având în vedere că terenurile nominalizate, precum și construcțiile care urmează a fi edificate de către proprietari se află în cadrul orășelului academic, în imediata apropiere de instituțiile de cercetare, în special a Institutului de Geologie și Seismologie, Academia de Științe a inițiat un dialog cu proprietarii în vederea efectuării schimbului de terenuri din următoarele raționamente:

1) Prin amplasarea construcțiilor date se va crea o interferență permanentă și inadmisibilă pentru activitatea de cercetări seismologice, dat fiind că în imediata apropiere a terenurilor nominalizate este amplasată stația seismică „Chișinău”, care monitorizează activitatea seismologică din republică și este parte componentă a rețelei globale seismice.

2) Amplasarea construcțiilor date va face imposibilă utilizarea echipamentului din dotarea Centrului de monitorizare seismică, care la data de 1 ianuarie 2016 constituie 4,5 mln. lei.

3) În conformitate cu Hotărârea nr.2 din anul 1999 a Consiliul Suprem de Securitate privind asigurarea securității antiseismice a țării, Guvernul, Ministerul Dezvoltării Teritoriului si Gospodăriei Comunale, Academia de Științe, Primăria municipiului Chișinău se obligă să întreprindă măsuri în vederea reducerii riscului seismic, menținerii la nivel a potențialului științific, capacității de funcționare a rețelei de stații seismice.

4) Terenurile date sunt amplasate în zona verde, în cadrul orășelului academic, iar proiectul de construcție a unui bloc locativ pe acest teren nu corespunde normelor de arhitectură și urbanism.

Pentru a confirma raționamentele invocate prezentăm harta orășelului academic, utilizând datele furnizate de portalul informațional al cadastrului bunurilor imobile, e-Cadastru.

O variantă a hărții cu o rezoluție înaltă poate fi accesată la următorul link.

În procesul de pregătire a proiectului de hotărâre a Guvernului, au fost efectuate 3 evaluări ale terenurilor propuse pentru schimb. Aceste evaluări au fost realizate de către agenții de evaluare profesională, licențiate în domeniu, conform legislației în vigoare și certificate de către Agenția de Stat Relații Funciare și Cadastru. Rezultatul tuturor evaluărilor demonstrează că schimbul de terenuri nu va prejudicia statul, deoarece valoarea de piață a terenurilor proprietate privată propuse pentru schimb este mai mare decât valoarea de piață a sectoarelor de pământ din gestiunea funciară a Academiei de Științe a Moldovei propuse pentru schimbul de terenuri.

Pentru a confirma cele menționate și respecta principiul transparenței, prezentăm rapoartele realizate recent de către Agenția Imobiliară NIKA-IMOBIL. (Raportul de evaluare a bunului imobil 001-16, 2016 și Raportul de evaluare a bunului imobil 002-16, 2016).

Astfel, CNA, neavând autorizare în evaluarea imobilelor a efectuat o evaluare subiectivă, fără a avea o argumentare oferită de către o instituție competentă și independentă, licențiată și certificată conform cadrului legal.

Mai mult, CNA, neavând competențe și capacități pentru investigații de mediu sau asupra fenomenului vibrațiilor, lansează aprecieri și concluzii pseudo-științifice. Or, în temeiul, legislației în vigoare, CNA nu practică activitate științifică pentru a exprima asemenea poziții.

Ținem să menționăm că în cadrul raportului de expertiză sunt prezentate două concluzii contradictorii. În prima parte – „Evaluarea fundamentării proiectului” – Academiei de Științe i se impută interes de grup și prejudicierea interesului public, inclusiv prejudicierea statului cu 9 475 314 lei. Totodată, în conformitate cu partea a doua a raportului – „Evaluarea compatibilității proiectului cu standardele anticorupție”, CNA stabilește că în proiect nu au fost atestate incompatibilități cu standardele naționale și internaționale anticorupție și nu au fost identificate domenii în care proiectul nu satisface cerințele sau sânt în contradicție cu aceste standarde.

Toate acțiunile ce vizează gestionarea terenurilor în cauză au fost efectuate de către proprietari, fără acceptul și coordonarea Academiei de Științe. În scopul asigurării intereselor publice, Academia de Științe a sesizat autoritățile competente, pentru a verifica legalitatea lucrărilor de construcție și veridicitatea actelor permisive. (Sesizarea Primăriei Municipiului Chișinău, Inspecției de Stat în Construcții, Inspectoratului Ecologic de Stat și Inspectoratului de Poliție). Totodată, asupra problemei acestor terenuri a fost informat și Consiliul Suprem de Securitate al Republicii Moldova.

Având în vedere cele menționate, Academia de Științe a Moldove regretă acțiunile Centrului Național Anticorupție, care în lipsa unei expertize comprehensive, fără o argumentare documentată, publică informații neveridice și manipulatorii, care induc în eroare opinia publică și cauzează prejudicii forului științific. În acest sens, Academia de Științe își rezervă dreptul de a utiliza toate pârghiile legale pentru apărarea imaginii sale.

Mihai Vieru,
Vicepreședintele Academiei de Științe a Moldovei