Aurelia Peru-Bălan a lansat monografia „Managementul PR-ului politic sau Vânătoarea de voturi electorale

2014-11-12
 

În plină campanie electorală, doctorul în ştiinţe politice Aurelia Peru-Bălan, cercetător ştiinţific coordonator la Institutul de Cercetări Juridice şi Politice al AŞM, a lansat monografia ştiinţifică „Managementul PR-ului politic sau Vânătoarea de voturi electorale”.

Lansarea a avut loc la Academia de Ştiinţe a Moldovei, evenimentul avându-i prezenţi pe preşedintele AŞM, acad. Gheorghe Duca, ex-Preşedintele Republicii Moldova, Petru Lucinschi, preşedintele Comisiei parlamentare pentru cultură, educaţie, cercetare, tineret, sport şi mass-media, Chiril Lucinschi, Serafim Urechean, preşedintele Curţii de Conturi, Iurie Cecan, preşedintele Comisiei Electorale Centrale, reprezentanţi ai mediului academic şi universitar, politicieni, lideri de opinie, jurnalişti, persoane interesate în materie de marketing politic.

Directorul Institutului de Cercetări Juridice şi Politice, dr.hab. Valeriu Cuşnir a apreciat actualitatea lucrării, invocând derularea campaniei electorale în Republica Moldova, or, anume în cadrul acestor campanii, în mare măsură, ia amploare fenomenul managementului PR-ului politic. Domnia Sa a tratat PR-ul politic ca pe o afacere, doar că aceasta e în sfera relaţiilor de comunicare, consumatorului de PR politic atribuindu-i termenul de victimă. De ce? Pentru că finalitatea acestui PR este puterea, iar de noi, cei care de fapt, suntem nişte victime, depinde vom continua să rămânem victime sau vom reveni la o poziţie normală, înţelegând că asta nu este altceva decât o afacere, este de părere dr.hab. Valeriu Cuşnir.

În prezentare sa, autoarea monografiei Aurelia Peru-Bălan, a afirmat că lucrarea conţine o analiză a tendinţei PR-ului politic pe piaţa politică internaţională şi a specificului naţional. Autoarea a oferit o radiografiere ştiinţifică a evoluţiei strategiilor de comunicare politică în competiţiile electorale din Republica Moldova în perioada 2005-2011, monografia conţine însă şi un compartiment dedicat studiului alegerilor prezidenţiale din SUA, 2012, Franţa, 2012 şi Federaţia Rusă, 2012. Astfel, cititorului i se oferă posibilitatea de a percepe influenţa tehnologiilor occidentale de PR politic asupra comunicării electorale în Republica Moldova în parcursul ei european. Şi dacă părintele PR-isticii spunea că PR-ul este ingineria consimţământului, iar unii practicieni – că PR-ul este arta de a te face crezut, autoarea consideră că PR-ul este incompatibil cu tot ceea ce înseamnă minciună şi manipulare. PR-ul se fundamentează pe informaţie obiectivă şi originală. Un actor politic care practică PR-ul trebuie să scoată în evidenţă imaginea pozitivă şi laturile sale puternice. Reieşind din aceste raţionamente, Aurelia Peru-Bălan consideră că studiile în domeniul PR-isticii îi permit să lanseze propria teorie vizavi de PR-ul politic - Teoria turnului de vizibilitate. Aceasta are în epicentru acest pseudoeveniment, în care trebuie plasat actorul politic cu acoperirea mediatică ulterioară. Şi ca o concluzie, autoarea a remarcat că în politică nu există nimic fără PR. El te face cunoscut şi recunoscut şi are două finalităţi, fie că este vorba de idealizarea actorului politic, fie diabolizarea acestuia. De aceea, PR-ul se prezintă ca o seducere.

Preşedintele Academiei de Ştiinţe, acad. Gheorghe Duca a felicitat autoarea şi a salutat lansarea monografiei într-un moment oportun atât pentru clasa politică, cât şi pentru publicul larg, cu atât mai mult că în ultima perioadă tot mai mulţi se arată interesaţi de acest fenomen al PR-ului politic. În acest sens, preşedintele Duca a remarcat: „Este un fenomen, nimeni nu se naşte cu el, el apare într-un studiu, într-o cercetare serioasă, comparată, ce vizează însuşi fenomenul alegerii şi eu consider că această lucrare a apărut la timp”.

Ex-Preşedintele Republicii Moldova, Petru Lucinschi, doctor în filozofie, a remarcat faptul că, campaniile electorale sunt o parte componentă a vieţii noastre, de aceea, o asemenea lucrare, cu material sistematizat, concentrat, este binevenită, ar fi bine ca să mai fie şi citită. „La noi, pur şi simplu, nu se citeşte. Politicienii noştri, ei singuri vin deja cred că de la Dumnezeu au venit şi ei ştiu ce să facă, de aceea, unicul lucru ce fac, pornesc de la ceea că PR-ul, asta ce e, este o afacere, da? – iată, ei aşa înţeleg, că trebuie de plătit bani”, a menţionat Dl Petru Lucinschi.

Apariţia editorială a fost apreciată şi de către Chiril Lucinschi, preşedinte Comisia cultură, educaţie, cercetare, tineret, sport şi mass-media. Parlamentarul consideră că volumul este bine structurat, simplu de citit, dar este şi o lucrare necesară pentru o mai bună cunoaştere a evenimentelor politice care deja au avut loc în Republica Moldova şi nu doar. Legislatorul a menţionat că PR-ul în Republica Moldova a devenit o profesie, o profesie, care însă nu se regăseşte în nomenclatorul specialităţilor, dar de fapt aceşti oameni lucrează în comunicare, exprimând opinia că e necesar de a revizui nomenclatorul respectiv pentru a include profesia de specialist în comunicare. Totodată, Chiril Lucinschi a subliniat că deseori se confundă PR-ul cu propaganda, dar diferenţă există, actorii politici vizaţi uitând să promovăm ideile statale şi provocările importante care stau în faţa statului.

Aprecieri şi felicitări au venit şi din partea acad. Gheorghe Rusnac, vicepreşedinte al AŞM, dr.hab. Victor Juc, vicedirector al Institutului de Cercetări Juridice şi Politice, Serafim Urechean, preşedintele Curţii de Conturi, Oleg Cernei, candidat independent la parlamentare, Efim Josanu şi Anatol Golea, jurnalişti ş.a., care consideră că lucrarea este scrisă într-o manieră obiectivă, unde este realizat un studiu de caz comparativ cu situaţia din alte ţări, autoarea fiind încurajată să editeze şi al doilea volum şi asta pentru  că PR-ul politic este un domeniu care poate fi mereu dezvoltat şi actualizat.

Lucrarea a apărut la Editura „Cartier”.

Eugenia Tofan,
Centrul Media al AŞM